Home Gezondheid Frisdranken, wat weten we erover?

Frisdranken, wat weten we erover?

DELEN

In Nederland drinken we niet alleen veel bier en koffie, ook frisdranken zijn erg populair. Ondanks heeft FWS hier over een nieuw onderzoek over gepubliceerd. Volgens hen drinkt een gemiddelde Nederlander 86,4 liter per jaar. Daarvan is Cola het meest gedronken drankje. Vruchtensap komt daarna met 68ml per dag. Dus frisdranken zijn erg populair in Nederland. Wat weten we over frisdrank? Is het wel een goed idee om deze hoeveelheden te nuttigen?

Dikmakend

Doordat mensen frisdrank drinken hebben ze meer risico op overgewicht, dit komt door de vele energie en suikers die in een glas frisdrank zit. Een klein glas cola bevat alleen al 88 calorie├źn, eenzelfde glas van 200 cl aan sinaasappelsap levert ook al 90 calorie├źn op. Dit staat ongeveer gelijk aan een banaan of een bruine boterham, alleen is het nadeel dat je van een frisdrankje je geen verzadigd gevoel geeft.

Light versies

Is de lightversie van een frisdrank de juiste keuze? Eigenlijk is het beter om helemaal geen frisdrank te drinken, maar als je dan een keer frisdrank wilt drinken kun je inderdaad beter voor de lightversie gaan. Wel zit er in de light versies vaak de stof aspartaam, welke de laatste tijd wel vaak in opspraak is gekomen. Maar zover wijzen onderzoeken nog uit dat het een veilige stof is.

Diabetes

Door frisdranken kan je eerder overgewicht krijgen, wat ook weer leidt op een grotere kans op diabetes 2. Daar geeft bijvoorbeeld de Gezondheidsraad in Nederland aan om suiker dranken zoals frisdranken te vermijden. Ook geven ze aan dat fructose vaak in grote mate aanwezig zijn in frisdranken. Deze soort suiker wordt in je lever verwerkt, wat kan leiden tot een grotere productie van vetten in je lever, wat weer voor meer vet in je buik en bloed zorgt. Hormoon insuline wordt door al deze factoren minder gevoelig gemaakt, waardoor de bloedsuikerspiegel kan stijgen. Diabetes type 2 kan worden veroorzaakt door dit proces.

Gaatjes

In frisdrank zitten zuren die slecht voor je gebied zijn, tanderosie kan plaatsvinden. Hierdoor worden je tanden aangetast en krijg je gaatjes. Dit komt door de zuren die er in zitten, door het zuur lost het tandglazuur op.

Conclusie

Drink dus geen frisdranken, ze zijn gewoonweg niet goed voor je en hebben eigenlijk geen noemenswaardige voordelen. Ga liever voor water, thee en koffie (zonder suiker). Voordeel is, veel gezonder en veel goedkoper. Uiteindelijk raak je daar ook aan gewend en geniet je er nog meer van!