Deel je content met bezoekers

Deel je content met bezoekers

Een kennisbank is een digitale omgeving waar veel kennis staat opgeslagen. Organisaties beschikken vaak over grote hoeveelheden kennis. Denk aan cijfers, statistieken, verslagen en rapporten. De kennisbank ontwikkelen biedt de mogelijkheid al deze gegevens op te slaan, zodat alles overzichtelijk bij elkaar staat. Dit geeft niet alleen overzicht aan jezelf en de medewerkers. Het is ook mogelijk deze content te delen met je klanten en bezoekers. Zo gebruik je de cijfers bijvoorbeeld om klanten inzicht te geven in wat de organisatie doet, of deel je kennis met bezoekers door rapporten openbaar toegankelijk te maken. 

Ga voor overzicht en duidelijkheid

Iedereen houdt van overzicht, of je nu de eigenaar, een medewerker of een klant van de organisatie bent. Een plek waar alle kennis opgeslagen staat is voor iedere betrokkenen prettig. Om dit overzicht te creëren bestaat de kennisbank uit drie verschillende onderdelen. Het eerste onderdeel is de overzichtspagina. Hier kan de bezoeker filteren op het gewenste onderwerp of de specifieke zoekopdracht invoeren. De tweede is de detailpagina. Dit is de plek waar de specifieke gegevens staan. Ten derde is er de inspiratiepagina. Hier vinden de bezoekers andere onderwerpen die wellicht ook interessant zijn. Zo spreek je meer bezoekers aan. 

Wie gebruikt de kennisbank?

De doelgroep voor de kennisbank is heel breed. Je ziet hem terug bij een website voor verenigingen tot een overheidswebsite. Een kennisbank is een goed medium om als reclame te dienen. Door de juiste kennis te geven op een landingspagina, trek je bezoekers naar andere pagina’s toe. Toch maken vooral organisaties met een maatschappelijk doel maken gebruik van de kennisbank. Denk aan scholen, overheden of zorginstituten. Ze delen belangrijke kennis met bezoekers die hier niet lang naar hoeven te zoeken. Een voorbeeld hiervan is een medische kennisbank met symptomen van veelvoorkomende ziekten, of een onderwijs kennisbank met verschillende onderwijsvormen. 

Kennis dient een maatschappelijk doel 

Sommige organisaties in de economische sector een kennisbank gebruiken voor weetjes of als reclame. Toch maken vooral maatschappelijke organisaties gebruik van de kennisbank. Het is een goede manier om bezoekers kennis te laten maken met nieuwe onderwerpen, of juist kennis over belangrijke onderwerpen te delen. De overheid maakte bijvoorbeeld gebruik van een kennisbank voor covid-19. Bezoekers konden zien wat de huidige maatregelen waren, welke klachten bij corona hoorde en wat ze konden doen wanneer ze positief testte. Door een dergelijke kennisbank maak je mensen bewust van bepaalde gevaren en voorzie je ze van relevante kennis.